به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در نشست صمیمانه با مالکان واگن باری بخش خصوصی گفت: بارهای مسیر ریلی بیشتر اوقات در عرض سه روز از شمال شرق کشور به بندر میرسد اما پنجاه روز معطل تخلیه و ترخیص میشود و این موضوع به شدت بر کاهش سرعت بازرگانی تاثیر میگذارد.
صالحی افزود: اصلاحات انجام شده تا کنون، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است. گاهی عده ای از واگن باری به عنوان انبار استفاده میکنند تا دموراژ کشتی ( کرایه معطلی، خسارت بیکارماندگی) ندهند.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: بهره وری مدیران مناطق انگیزه ای برای حمل واگن خالی ایجاد نمیکند و متاسفانه بیشتر به افزایش بارگیری توجه شده نه افزایش سرعت حمل بار.
وی ادامه داد: برخی از مشکلات شرکتهای حمل و نقل ریلی ریشههای ۳۰ تا ۵۰ ساله دارند که حل همگی به طور همزمان ممکن نیست اما باید مبتنی بر انضباط برای حل تک تک آنها برنامه ریزی کرد.
صالحی تاکید کرد: اولویت اصلی ما حمایت تمام قد از بخش خصوصی سالم و منضبط است.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به واگذاری مالکیت کلیه واگنهای باری به بخش خصوصی گفت: تعمیرات و نگهداری واگنهای باری بخش خصوصی نیز باید به عهده خودشان باشد چون مشی راه آهن خروج از تصدی گری و تسهیل فضا از یک سو و نظارت از سوی دیگر است.